10 ting DU som kunde ikke bør gjøre!

Vi på Eiktoppen Hud og Helse AS opplever følgende punkter ukentlig. Vi kom over et flott blogginnlegg på http://lunavelvaere.blogg.no/1455474681_10_ting_du_som_kunde_.html – Skrevet av gründer av Lunas Velvære i samarbeid med andre salonger i Norge. I dette innlegget vil vi poengtere ting du som kunde ikke burde gjøre 🙂 Vi har også skrevet om litt for å tilpasse vår salong! God lesning! 🙂

 

1) Komme for sent til din avtale… UTEN å gi beskjed! 

Tro det eller ei, det er nevnt fra flere hold at dette er utrolig irritabelt, samtidig som det nevnes at enkelte da i tillegg skal gå på do, bare ta en kjapp telefon osv. Det du som kunde da kanskje ikke tenker på er at hvert sekund du benytter til andre ting går av behandlingstiden din. Skulle terapeut derimot være forsinket vil du selvsagt få de minuttene tilbake.

2) Spørre hva klokka er eller om vi snart er ferdig.

De aller fleste vet hvor lang tid behandlingen tar, det verste vi som terapeuter opplever er å bli stresset med tiden fordi DU har det travelt. Vi setter av den tiden vi mener behøves, og kan ikke skyndte vårt arbeid. Det finnes nemlig ingen snarveier. Du som kunde må være klar over at om du stresser din terapeut vil du få resultat deretter, og det gir deg absolutt ingen reklamsjonsrett.

3) Mye prating eller latter.

Missforstå oss riktig, vi elsker å prate med deg og høre om alt du har drevet med siden sist vi møttes. Men for mye latter fører til urolige øyne, av og til litt tårer og kanskje også litt kniping med øynene, bevegelser i kroppen, spente muskler mm. Dette gjør jobben vår håpløs å utføre det minuttet det står på som verst i de fleste av våre behandlinger. Dette er dyrebar tid for deg da jeg antar du vil ha mest mulig ut av din behandling. Vi liker faktisk aller best at du sovner. Snorking er som musikk i våre ører! Dyp søvn kan føre til litt rykking, ett rykk er ok, men blir det flere må vi meddele at vi dessverre må vekke deg. Det kan være direkte farlig for deg og ikke minst setter vi hjertet i halsen hver gang det skjer.

4) Mobilbruk.

Du tenker nok nå at vi er på bærtur da det er umulig å bruke mobilen med lukkede øyne, men neida. Vi blir ofte spurt om vi kan trykke på svar knappen når telefonen ringer, blir spurt om hvem som ringer eller om vi bare kan lese opp meldingen som tikket inn, eller om kunden bare kan ta en kjapp telefon eller sjekke sms. Vi setter utrolig stor pris på om du kan sette telefonen din på lydløs den tiden du benytter hos oss. Om du glemmer det gjør det ikke noe om telefonen din ringer, men om du blir stressa av det, blir vi det også. La mobilen ligge på lydløs i veska eller i jakka.

5) Prater med hele kroppen, bruker armer og bein og rykker med hodet.

Det er meningen at du skal ligge stille. Enten i en times tid eller to. Nyt det! Vi ønsker deg i den stillingen som er egnet for din behandling. Du må gjerne ta deg friheten til å endre posisjon, men gi oss en forvarsel, da en hver bevegelse du gjør påvirker det vi gjør. Om vi skal få det beste ut av timen og gi deg et fantastisk resultat er det best at vi samarbeider!

6) Tygger tyggis.

Oi a meg… Denne er vrien! Det er vel ikke vanskelig å skjønne at enhver bevegelse som foregår med eller i hoderegionen vil skape utfordringer for oss når vi utfører behandlinger i ansikt, rundt øyne eller bryn.  Alle utfordringer gir oss tapt tid og tapt arbeid. Det å tygge tyggis skaper masse bevegelser som gjør det vrient å jobbe. Hva med å heller ha en pastill i munnen?

7) Toalettbesøk under behandling.

Dette punktet trenger vi ikke utdype så mye. Gjør unna slike ærend FØR du legger deg på benken.

8) Klager på arbeidet til andre uten å ha kontaktet vedkommende som utførte arbeidet først.

Dette er frustrerende for oss å bli utsatt for, og det er i tillegg ubehagelig å høre deg klage på andre salonger uten å ha tatt kontakt med de først. Dette mener vi jevnt over er dårlig gjort og ikke noe du vil få noen form for medhold i. Ta kontakt med vedkommende som utførte behandling om du skulle ha noe å uttale deg om.

9) Avlyse samme dag og mene det er helt greit å ikke betale for avtalen.

Det er da vel ikke greit? Hvorfor skal vi gi deg av lønna vår for at du ikke hadde tid likevel idag? De aller fleste salonger og skjønnhetsklinikker har en avbestillingsfrist på 24/48 timer. Dette er det en årsak til. Vi har som regel fulle lister og ventelister.  Derfor må du betale for HELE behandlingstimen din om du ikke møter eller avbestiller etter fristen. Enkelte utestenger kunder fra sin salong om de ikke er villige til å gjøre opp for seg. Vi sender faktura, purring og i verste fall inkassovarsel hvis det ikke blir betalt, noe vi mener er lite respekt for andres tid, vil du bli utestengt som kunde. Du kan lese et mer utfyllende innlegg om dette temaet her

10) Har med følge.

For vår del behøver vi full konsentrasjon og så mye ro som overhodet mulig. Samtidig har vi ikke ubegrenset med plass rundt oss. Derfor ønsker vi ingen andre enn deg som kunde til stedet i behandlingsrommet. Der er det bare satt av en plass og tid til deg. Det samme gjelder barn. Ikke ta med spedbarn, småbarn eller andre typer barn. (Selvfølgelig er ikke dette helt svart hvitt, men ta kontakt med behandler før behandling)

og……..

Føler du at du har fått litt lite info fra salongen du benytter? Ikke vær urolig. Du kan få svar av oss. Vi ønsker å opplyse kundene om riktig informasjon om de skulle være i tvil.

Det ser også ut til at på landsbasis har de fleste salongene samme rutiner. Kundeskjema må fylles ut ved første besøk. Dette for å forsikre oss om at du utgir riktig informasjon. Og selvsagt vil vi fraskrive oss ansvaret for deg når du går ut døra. Vi vet ikke hva kundene gjør hjemme eller på fritida generelt, så det vil ikke vi stå ansvarlig for.

Ha dette klart for valg av salong til dine behandlinger!

  • Book tid i god tid
  • Følg de retningslinjer og etterbehandlingsråd salongen gir
  • Bruk tid på research om salongen du har tenkt å bestille time hos
  • Spør etter/se etter diplomer og sertifiseringer

NB! Velger du som kunde å gå til billigste alternativ – da er det ingen garantier for produkter og utstyr som blir brukt eller teknikk/metode. Du kan heller ikke være sikker på at prosessen er riktig utført, hygienen er ivaretatt og at utstyret og produktene er godkjent for bruk. Du skal også vite at 500kr for vippeexstension eller negler mest sansynlig er svart arbeid. Ingen terapeut/salong er levedyktig på 500 kr når alle utgifter er betalt (produkter, husleie, mva, forsikring, pensjon, lønn, drifts utgifter)

Vi som jobber med dette profesjonelt har lagt ned mye tid og arbeid. Vi har brukt mye tid og penger på utdanning, samtidig som vi har brukt mye penger på å ha gode produkter. Vi ønsker kun det beste for deg!
Har du noen spørsmål er vi her for å svare deg og hjelpe deg. Mange salongen samarbeider og prater godt sammen. Vi deler ikke sensitiv informasjon eller hva du forteller oss under behandling, men vi deler erfaringer og spør hverandre om noe skulle oppstå eller vi behøver en tredjeparts vurdering. Dette skjer oftere enn du tror. Dette skiller de profesjonelle fra de mindre profesjonelle. Vi som kan se på hverandre som en kollega og ikke en konkurrent kan vel ha større sjanser for å komme oss lengre i bransjen!

 

Eiktoppen Hud og Helse AS