Hvorfor vi tar betalt når du ikke dukker opp

Orginal tekst: Celina Ryden

Link orginaltekst finner du Her

Oversatt fra svensk til norsk av: Marthe Othelie Forsang

 

Neste gang du glemmer timen din eller avlyser i siste sekund, og da får en faktura hjem i posten, stopp opp litt og tenk på personen som har sittet å tvinnet tommeltotter når du ikke dukket opp til timen din, skriver Celina Ryden som er selvstendig næringsdrivende.

De fleste av oss har på et tidspunkt bodd på hotell, fløyet et sted, dratt på charterferie, eller leid en bil. Ved disse forskjellige tjeneste er det en form for avtale og avbestillingsvilkår. Mister du flyet til Spania, ja da må du likevell betale for reisen selvom du ikke fysisk sitter på flyet.

Bestemmer du deg da for at du ikke har råd til å kjøpe en ny reise? Ja, da må du også betale for hotellrommet som hotellet har gjort klart til deg, selvom du ikke dukker opp.

Pleier du å fikse neglene, håret, vippene eller en annen skjønnhetsbehandling et par ganger i måneden? Kanskje du da på et tidspunkt har glemt timen din, eller blitt forhindret i siste minutt og sendt en stressende melding om at du dessverre ikke rekker å komme til timen din.

Du fortsetter dagen din og tenker ikke så mye på den timen du ikke rakk. Du har jo alleredet fått ny time, så alt er jo fryd og gammen. Eller?

 

I slutten av måneden får du lønningen din. Den dekker alle de planlagte regningene, men så ser du i haugen med regninger at du har fått en faktura for den uteblitte timen din som du ikke rakk for noen uker siden. Du blir rasende. Du var jo ikke der engang? Hvorfor skal du måtte betale for en tjeneste som ikke ble utført? Du kjenner deg lurt, og det skal definitivt personen som sendte regningen få høre.

Men om vi stopper opp litt og tenker etter; Hva skjedde med frisøren/neglterapeuten/vippestylisten din når du sendte den stressende meldingen om at du ikke rakk timen? Jo, hun satt der og ventet når du ikke dukket opp. Hun fikk meldingen din og var pent nødt til å sette seg ned og tvinne tommeltotter til neste kunde kom.

På slutten av dagen hadde hun mindre i kassa enn planlagt og den nye timen du fikk på kvelden noen dager senere hadde hun planlagt å tilbringe tid med familien sin som hun sjeldent ser.

Se for deg at du sitter på jobb og jobber på høygir. Utover formiddagen dukker sjefen opp og informerer deg om at du dessverre ikke behøves mellom klokken 13-15 idag, men han trenger deg fra klokken 15-18 istendefor. Du må helt enkelt ta en pause fra jobben. Betalt? Nei nei, du er pent nødt til å sette deg på pauserommet og tvinne tommeltotter.

 

Høres det dramatisk og overdrevet ut? Kanskje. Men problemet er at det faktisk ikke er det. Som ansatt med fast lønn forstår jeg at det er vanskelig å sette seg inn i hvordan en som driver enkeltmannsforetak eller liten bedrift(AS) har det og hvordan det faktisk fungerer. At du ikke rakk timen din var et problem i noen få minutter for deg da du innså at du ikke kom til å få fikset neglene og at du må gå rundt med den forbaskede etterveksten i noen dager til.

Så fort du har fått svar og fått en ny time, banner du litt til deg selv når du ser neglene dine, men glemmer det like fort, for du har jo fått ny time.

At du akkurat har påvirket et annet menneskes økonomi og liv har ikke dukket opp i tankene dine i det hele tatt. Du har jo utrolig mye og gjøre og din tid er verdt like mye. Hvordan er det da med andre menneskers tid? Tid som du akkurat har stjålet fra en annen. Så neste gang du glemmer timen din, eller avbestiller i siste minutt, tenk deg litt om når du får fakturaen i posten og tenk på frisøren/neglterapeuten/vippestylisten din som har sitti der på pauserommet og tvinnet tommeltotter mens du har gjort andre ting med den dyrebare tiden din. Det kunne likegodt vært deg som hadde blitt sittende i pauserommet med kaffekoppen i hånden og mindre penger på konto i slutten av måneden, eller mistet tid med familien din.